poniedziałek, 16 września 2013

Xeroboye na YouTubie: kto czyta to w 2013?!

Polskie rap teledyski dawno przeniosły się do undergroundu. Podczas gdy niektórzy proklamują nadejście II boomu hiphopowego, "media milczą", jeśli chodzi o puszczanie na antenie wideoklipów Pezeta czy Gurala. Pojawiają się jaskółki, zapowiadające częściową zmianę tego stanu rzeczy (korytarz powietrzny otworzyło im zapewne głośne "Jesteś bogiem"), takie jak teledysk Buki do "Zamknij oczy" na Eska.tv czy spora część czasu antenowego rbl.tv, ale mimo wszystko znakomita większość rapteledysków to właśnie na YouTubie ma swoją premierę.


A oglądając je tam, chcąc nie chcąc, jesteśmy narażeni na niebezpośrednie towarzystwo innych ludzi. Gromada nieznanych nam ludzi widziała ten sam filmik i przynajmniej część z nich postanowiła wyrazić swoje zdanie na jego temat. Najbardziej finezyjni bądź sprytni spośród komentujących mają szansę zdobyć wyrazy aprobaty reszty publiczności w postaci zielonych łapek, symbolizujących głosy "za". Niektórzy z komentujących, ci mniej finezyjni, ale posiadający silną potrzebę aprobaty i ułamek sprytu swoich poprzedników, zauważyli, że plusowane komentarze często można z powodzeniem przekopiować pod inne filmiki.

Tak narodziło się youtube'owe xeroboystwo.

Z zainteresowaniem przyrodoznawcy przyjrzałem się najciekawszym przedstawicielom tego dziwnego gatunku i wyszczególniłem jego poszczególne podtypy.


„I tak oglądamy wszystko na YouTubie, czar prysł”


PODGATUNEK: dietetyk
ZAWOŁANIE: "bit tłusty jak Magda Gessler", "przy tym bicie Boczek to anorektyk"
SEKRET POWODZENIA: pomysłowe wykorzystanie nawiązania do powszechnie znanych programów telewizyjnych w celu określenia prostego faktu, że bit wpada w ucho. Porównanie z Magdą Gessler pierwotnie zostało użyte przez Słonia w kawałku "Hitchcock" ze Szkoły Wyrzutków WSRH. 
WYSTĘPOWANIE: dowolny, odpowiednio bangerowy track
RIPOSTA: -



PODGATUNEK: fanboy
ZAWOŁANIE: cytat występujący w tekście utworu, pod którym znajduje się komentarz 
SEKRET POWODZENIA: innym też spodobała się ta linika i cieszą się, że ich sąd o jej niebanalności okazał się bliski zdaniu innych
WYSTĘPOWANIE: dowolny, nawet niekoniecznie rapowy filmik.
RIPOSTA: "dzięki, bo nie mam głośników"


PODGATUNEK: koneser
ZAWOŁANIE: "najbardziej niedoceniany raper/skład w PL", "czemu to ma tyle i tyle wyświetleń, a Bieber o wiele więcej?"
SEKRET POWODZENIA: aprobata u tych, którzy lubią danego artystę i uważają, że powinien być szerzej znany. Może równie dobrze występować pod filmikiem mającym 2 miliony, jak i  10 tysięcy wyświetleń. Wszystko zależy od przywołanego w komentarzu punktu odniesienia.
WYSTĘPOWANIE: twórczość Trzeciego Wymiaru, L.U.Ca, Skora i pewnie wielu, wielu innych
RIPOSTA: -



PODGATUNEK: pulmonolog

ZAWOŁANIE: "fokus ma wyjebane na oddychanie", "fokus nie oddycha"
SEKRET POWODZENIA: finezyjny sposób powiedzenia, że tempo nawijki wydaje się nie zostawiać czasu na wzięcie następnego oddechu
WYSTĘPOWANIE: głównie filmiki Fokusa, czasem także u Sulina i B.R.O
RIPOSTA: "oddechy wycina się w obróbce, kretyni"


PODGATUNEK: stańczyk
ZAWOŁANIE: "chada rozjebał"
SEKRET POWODZENIA: spora ilość osób ma dość niekończących się dyskusji, kto zjadł dany wałek.
WYSTĘPOWANIE: jakiekolwiek nagranie, w którym nie stwierdzono obecności Chady
RIPOSTA: "tu nie ma Chady", riposta ripost: "no właśnie"



PODGATUNEK: inteligent
ZAWOŁANIE: "wreszcie sensowny przekaz, a nie tylko jp, jp i jaranie"
SEKRET POWODZENIA: nagranie jest o czymś, a słuchający go odbiorcy odczuwali już przeciążenie braggą i standardowym zestawem ulicznych tematów.
WYSTĘPOWANIE: teledyski Grubsona, Paktofoniki i wielu, wielu innych
RIPOSTA: -



PODGATUNEK: sentymentalista
ZAWOŁANIE: "kto słucha w...?"
SEKRET POWODZENIA: zadowolenie ludzi, którzy też uważają, że dane nagrania mają dużą replay value i często do nich wracają
WYSTĘPOWANIE: dowolne, starsze niż rok kawałki
RIPOSTA: "ja słucham w 1410, tylko chrzęst zbroi trochę przeszkadza :("



PODGATUNEK: disser
ZAWOŁANIE: "osoby minusujące pomyliły minus z downloadem", "tyle a tyle osób zminusowało, bo [tu wstaw zwrot nawiązujący do tekstu kawałka"
SEKRET POWODZENIA: plusujący słuchający uważają, że piosenka jest tak dobra, że niepodobanie się jej komuś musi być wynikiem pomyłki
WYSTĘPOWANIE: jakikolwiek filmik, posiadający więcej niż jeden negatywny głos
RIPOSTA: "a może po prostu się im nie podobało?"



PODGATUNEK: światowiec
ZAWOŁANIE: "[ten i ten rapściuch] to polski Eminem"
SEKRET POWODZENIA: na ogół raczej to, że porównanie do Eminema sugeruje duży kaliber danego wykonawcy.  Dociekliwi dopatrzą się też pewnie podobieństwa w sposobie rapowania tej dwójki do białasa z Deitroit, ale częściej można mówić tu o inspiracjach niż o jawnym kopiowaniu patentów.

WYSTĘPOWANIE: teledyski Buki, Kaena
RIPOSTA: "Eminem to amerykański {Kaen/Buka/ktokolwiek]



PODGATUNEK: eklektyk
ZAWOŁANIE: "normalnie słucham shranzu, ale to jest zajebiste!"
SEKRET POWODZENIA: po pierwsze, otwarta głowa - gdzieś głęboko w każdym z nas drzemie chyba przekonanie, że ważniejszy niż gatunek muzyki jest to, czy w ogóle się podoba. Po drugie, dowód jakości - skoro przekonuje to gościa, którego taka muzyka na ogół nie interesuje, to musi rzeczywiście zrywać skalpy.

WYSTĘPOWANIE: teledyski Donatana do Równonocy, Paktofonika, Kaliber 44
RIPOSTA: -



PODGATUNEK: the other
ZAWOŁANIE: "i love polish music, especially this!", “love from Slovakia!”
SEKRET POWODZENIA: łechtanie narodowych kompleksów. Nagranie spodobało się komuś spoza Polski, więc wreszcie przynajmniej w dziedzinie muzyki zrównaliśmy się z murzynami. Często to samo Polacy, posługując się koślawą angielszczyzną, podszywają się pod obcokrajowców.

WYSTĘPOWANIE: co popularniejsze klipy polskich raperów
RIPOSTA: „to Polak…”



PODGATUNEK: awangarda
ZAWOŁANIE: „idzie do przodu, rozwija się”
SEKRET POWODZENIA: komentarz daje wygodne wytłumaczenie faktu, że sporej części ludzi nie spodobało się nagranie. To wredne konserwy, które nie uznają tego, że każdą zmianę można uznać za progres.

WYSTĘPOWANIE: głównie teledyski i nagrania z „Radio Pezet”, #Małolat i inni raperzy, którzy zapragnęli zmienić dotychczasową stalówkę.
RIPOSTA: „tylko zmianę na lepsze można uznać za progres”



PODGATUNEK: burżuj
ZAWOŁANIE: „a jebne se w HD”
SEKRET POWODZENIA: szczerze mówiąc NIE MAM POJĘCIA, bo ani to śmieszne, ani pomysłowe. Posłuch u grupy, która myśli kompletnie inaczej niż ja? Jakieś sugestie naszych czytelników?

WYSTĘPOWANIE: wszystkie wideoklipy w jakości powyżej 480p
RIPOSTA: „kto bogatemu zabroni?”



PODGATUNEK: melancholik
ZAWOŁANIE: „najgorszy moment w [czas końca tracku] :(„
SEKRET POWODZENIA: inni melancholicy, którzy nawet w replayu węszą kolejny koniec ukochanego nagrania.

WYSTĘPOWANIE: dowolny filmik czy nagranie czczone przez więcej niż jedną osobę
RIPOSTA -



PODGATUNEK: lingwista

ZAWOŁANIE: „to nie jest piosenka, to utwór”

SEKRET POWODZENIA: barany sądzące, że skoro nie ma piosenkarza, to nie ma także piosenki.. To słowo rzeczywiście marnie pasuje do większości rapowej rzeczywistości, ale może być całkowicie poprawnie użyte do opisania wszelkich nagrań na youtube o charakterze stricte rozrywkowym. Mimo wszystko, nie każdy track jest tak złożony, by zasłużyć sobie na dumne miano „utworu”.

WYSTĘPOWANIE: wszędzie tam, gdzie ktoś będzie miał czelność napisać, że „ta piosenka jest zajebista”

RIPOSTA: „zawsze znajdzie się ktoś, kto dopierdoli się do pojedynczego słowa”


„Jak jesteś skurwysynem, to stawiasz na zysk”


15 podgatunków xeroboyów wyliczonych poniżej posiada jedną wspólną cechę. Każdy z jego reprezentantów bierze cudzy pomysł i przeszczepia go na inny grunt, żeby osiągnąć własny „sukces”, mierzony liczbą uniesionych kciuków przy komentarzu. Zapobiec premiowaniu takiej sztampy i intelektualnego złodziejstwa można tylko poprzez uświadomienie szerszej publiczności, że niewinny greenthumb czasem może okazać się niebezpiecznie bliski paserstwa.

A wszystko przez te cholerne, małomówne media. 



Zainteresowanych innymi badaniami mojego autorstwa zapraszam do lajkowania fanpage'a Twarzowa BeczkaStały dopływ tekstów rapem trącących gwarantuje nawiązanie przeze mnie współpracy z portalem Hip Hop Nie Umarł. Po upływie dwóch tygodni wszystkie teksty mojego autorstwa z tamtego portalu trafiać będą na Beczkę.
Tekst pojawił się najpierw na portalu Hip Hop Nie Umarł: Xeroboye na YouTubie

Brak komentarzy: