Polskie rap teledyski dawno przeniosły się do undergroundu. Podczas gdy niektórzy proklamują nadejście II boomu hiphopowego, "media milczą", jeśli chodzi o puszczanie na antenie wideoklipów Pezeta czy Gurala. Pojawiają się jaskółki, zapowiadające częściową zmianę tego stanu rzeczy (korytarz powietrzny otworzyło im zapewne głośne "Jesteś bogiem"), takie jak teledysk Buki do "Zamknij oczy" na Eska.tv czy spora część czasu antenowego rbl.tv, ale mimo wszystko znakomita większość rapteledysków to właśnie na YouTubie ma swoją premierę.
A oglądając je
tam, chcąc nie chcąc, jesteśmy narażeni na niebezpośrednie towarzystwo innych
ludzi. Gromada nieznanych nam ludzi widziała ten sam filmik i przynajmniej część z
nich postanowiła wyrazić swoje zdanie na jego temat. Najbardziej finezyjni bądź
sprytni spośród komentujących mają szansę zdobyć wyrazy aprobaty reszty publiczności w postaci zielonych łapek, symbolizujących głosy "za".
Niektórzy z komentujących, ci mniej finezyjni, ale posiadający silną potrzebę
aprobaty i ułamek sprytu swoich poprzedników, zauważyli, że plusowane
komentarze często można z powodzeniem przekopiować pod inne filmiki.
Tak narodziło
się youtube'owe xeroboystwo.
Z zainteresowaniem przyrodoznawcy przyjrzałem się najciekawszym
przedstawicielom tego dziwnego gatunku i wyszczególniłem jego poszczególne
podtypy.
„I tak oglądamy wszystko na YouTubie, czar prysł”
PODGATUNEK: dietetyk
ZAWOŁANIE: "bit tłusty jak Magda Gessler", "przy
tym bicie Boczek to anorektyk"
SEKRET POWODZENIA: pomysłowe wykorzystanie nawiązania do
powszechnie znanych programów telewizyjnych w celu określenia prostego faktu,
że bit wpada w ucho. Porównanie z Magdą Gessler pierwotnie zostało użyte przez
Słonia w kawałku "Hitchcock" ze Szkoły Wyrzutków WSRH.
WYSTĘPOWANIE: dowolny, odpowiednio bangerowy track
RIPOSTA: -
PODGATUNEK: fanboy
ZAWOŁANIE: cytat występujący w tekście utworu, pod którym
znajduje się komentarz
SEKRET POWODZENIA: innym też spodobała się ta linika i cieszą
się, że ich sąd o jej niebanalności okazał się bliski zdaniu innych
WYSTĘPOWANIE: dowolny, nawet niekoniecznie rapowy filmik.
RIPOSTA:
"dzięki, bo nie mam głośników"
PODGATUNEK: koneser
ZAWOŁANIE: "najbardziej niedoceniany raper/skład w
PL", "czemu to ma tyle i tyle wyświetleń, a Bieber o wiele
więcej?"
SEKRET POWODZENIA: aprobata u tych, którzy lubią danego artystę
i uważają, że powinien być szerzej znany. Może równie dobrze występować pod
filmikiem mającym 2 miliony, jak i 10
tysięcy wyświetleń. Wszystko zależy od przywołanego w komentarzu punktu
odniesienia.
WYSTĘPOWANIE: twórczość Trzeciego Wymiaru, L.U.Ca, Skora i pewnie
wielu, wielu innych
RIPOSTA: -
PODGATUNEK: pulmonolog
PODGATUNEK: pulmonolog
ZAWOŁANIE: "fokus ma wyjebane na oddychanie",
"fokus nie oddycha"
SEKRET POWODZENIA: finezyjny sposób powiedzenia, że tempo
nawijki wydaje się nie zostawiać czasu na wzięcie następnego oddechu
WYSTĘPOWANIE: głównie filmiki Fokusa, czasem także u Sulina i
B.R.O
RIPOSTA: "oddechy wycina się w obróbce, kretyni"
PODGATUNEK: stańczyk
ZAWOŁANIE: "chada rozjebał"
SEKRET POWODZENIA: spora ilość osób ma dość niekończących się
dyskusji, kto zjadł dany wałek.
WYSTĘPOWANIE: jakiekolwiek nagranie, w którym nie stwierdzono
obecności Chady
RIPOSTA: "tu nie ma Chady", riposta ripost: "no
właśnie"
PODGATUNEK: inteligent
PODGATUNEK: inteligent
ZAWOŁANIE: "wreszcie sensowny przekaz, a nie tylko jp, jp i
jaranie"
SEKRET POWODZENIA: nagranie jest o czymś, a słuchający go
odbiorcy odczuwali już przeciążenie braggą i standardowym zestawem ulicznych
tematów.
WYSTĘPOWANIE: teledyski Grubsona, Paktofoniki i wielu, wielu
innych
RIPOSTA: -
PODGATUNEK: sentymentalista
PODGATUNEK: sentymentalista
ZAWOŁANIE: "kto słucha w...?"
SEKRET POWODZENIA: zadowolenie ludzi, którzy też uważają, że
dane nagrania mają dużą replay value i często do nich wracają
WYSTĘPOWANIE: dowolne, starsze niż rok kawałki
RIPOSTA: "ja słucham w 1410, tylko chrzęst zbroi trochę
przeszkadza :("
PODGATUNEK: disser
PODGATUNEK: disser
ZAWOŁANIE: "osoby minusujące pomyliły minus z
downloadem", "tyle a tyle osób zminusowało, bo [tu wstaw zwrot
nawiązujący do tekstu kawałka"
SEKRET POWODZENIA: plusujący słuchający uważają, że piosenka
jest tak dobra, że niepodobanie się jej komuś musi być wynikiem pomyłki
WYSTĘPOWANIE: jakikolwiek filmik, posiadający więcej niż jeden
negatywny głos
RIPOSTA: "a może po prostu się im nie podobało?"
PODGATUNEK: światowiec
PODGATUNEK: światowiec
ZAWOŁANIE: "[ten i ten rapściuch] to polski Eminem"
SEKRET POWODZENIA: na ogół raczej to, że porównanie do Eminema
sugeruje duży kaliber danego wykonawcy. Dociekliwi dopatrzą się też pewnie podobieństwa w sposobie rapowania tej dwójki do białasa z Deitroit, ale częściej można mówić tu o inspiracjach niż o jawnym kopiowaniu patentów.
WYSTĘPOWANIE: teledyski Buki, Kaena
WYSTĘPOWANIE: teledyski Buki, Kaena
RIPOSTA: "Eminem to amerykański {Kaen/Buka/ktokolwiek]
PODGATUNEK: eklektyk
PODGATUNEK: eklektyk
ZAWOŁANIE: "normalnie słucham shranzu, ale to jest
zajebiste!"
SEKRET POWODZENIA: po pierwsze, otwarta głowa - gdzieś głęboko w
każdym z nas drzemie chyba przekonanie, że ważniejszy niż gatunek muzyki jest
to, czy w ogóle się podoba. Po drugie, dowód jakości - skoro przekonuje to
gościa, którego taka muzyka na ogół nie interesuje, to musi rzeczywiście zrywać
skalpy.
WYSTĘPOWANIE: teledyski Donatana do Równonocy, Paktofonika, Kaliber 44
WYSTĘPOWANIE: teledyski Donatana do Równonocy, Paktofonika, Kaliber 44
RIPOSTA: -
PODGATUNEK: the other
PODGATUNEK: the other
ZAWOŁANIE: "i
love polish music, especially this!", “love from Slovakia !”
SEKRET POWODZENIA: łechtanie narodowych kompleksów.
Nagranie spodobało się komuś spoza Polski, więc wreszcie przynajmniej w
dziedzinie muzyki zrównaliśmy się z murzynami. Często to samo Polacy,
posługując się koślawą angielszczyzną, podszywają się pod obcokrajowców.
WYSTĘPOWANIE: co popularniejsze klipy polskich raperów
WYSTĘPOWANIE: co popularniejsze klipy polskich raperów
RIPOSTA: „to Polak…”
PODGATUNEK: awangarda
PODGATUNEK: awangarda
ZAWOŁANIE: „idzie do przodu, rozwija się”
SEKRET POWODZENIA: komentarz daje wygodne wytłumaczenie faktu,
że sporej części ludzi nie spodobało się nagranie. To wredne konserwy, które
nie uznają tego, że każdą zmianę można uznać za progres.
WYSTĘPOWANIE: głównie teledyski i nagrania z „Radio Pezet”, #Małolat i inni raperzy, którzy zapragnęli zmienić dotychczasową stalówkę.
WYSTĘPOWANIE: głównie teledyski i nagrania z „Radio Pezet”, #Małolat i inni raperzy, którzy zapragnęli zmienić dotychczasową stalówkę.
RIPOSTA:
„tylko zmianę na lepsze można uznać za progres”
PODGATUNEK: burżuj
ZAWOŁANIE: „a jebne se w HD”
SEKRET POWODZENIA: szczerze mówiąc NIE MAM POJĘCIA, bo ani to
śmieszne, ani pomysłowe. Posłuch u grupy, która myśli kompletnie inaczej niż
ja? Jakieś sugestie naszych czytelników?
WYSTĘPOWANIE: wszystkie wideoklipy w jakości powyżej 480p
WYSTĘPOWANIE: wszystkie wideoklipy w jakości powyżej 480p
RIPOSTA: „kto
bogatemu zabroni?”
PODGATUNEK: melancholik
ZAWOŁANIE: „najgorszy moment w [czas końca tracku] :(„
SEKRET POWODZENIA: inni melancholicy, którzy nawet w replayu
węszą kolejny koniec ukochanego nagrania.
WYSTĘPOWANIE: dowolny filmik czy nagranie czczone przez więcej niż jedną osobę
WYSTĘPOWANIE: dowolny filmik czy nagranie czczone przez więcej niż jedną osobę
RIPOSTA -
PODGATUNEK: lingwista
ZAWOŁANIE: „to nie jest
piosenka, to utwór”
SEKRET POWODZENIA: barany
sądzące, że skoro nie ma piosenkarza, to nie ma także piosenki.. To słowo
rzeczywiście marnie pasuje do większości rapowej rzeczywistości, ale może być
całkowicie poprawnie użyte do opisania wszelkich nagrań na youtube o
charakterze stricte rozrywkowym. Mimo wszystko, nie każdy track jest tak
złożony, by zasłużyć sobie na dumne miano „utworu”.
WYSTĘPOWANIE: wszędzie tam,
gdzie ktoś będzie miał czelność napisać, że „ta piosenka jest zajebista”
RIPOSTA: „zawsze znajdzie
się ktoś, kto dopierdoli się do pojedynczego słowa”
„Jak jesteś skurwysynem, to stawiasz na zysk”
15 podgatunków
xeroboyów wyliczonych poniżej posiada jedną wspólną cechę. Każdy z jego
reprezentantów bierze cudzy pomysł i przeszczepia go na inny grunt, żeby
osiągnąć własny „sukces”, mierzony liczbą uniesionych kciuków przy komentarzu. Zapobiec
premiowaniu takiej sztampy i intelektualnego złodziejstwa można tylko poprzez
uświadomienie szerszej publiczności, że niewinny greenthumb czasem może okazać
się niebezpiecznie bliski paserstwa.
A wszystko
przez te cholerne, małomówne media.
Zainteresowanych innymi badaniami mojego autorstwa zapraszam do lajkowania fanpage'a Twarzowa Beczka. Stały dopływ tekstów rapem trącących gwarantuje nawiązanie przeze mnie współpracy z portalem Hip Hop Nie Umarł. Po upływie dwóch tygodni wszystkie teksty mojego autorstwa z tamtego portalu trafiać będą na Beczkę.
Tekst pojawił się najpierw na portalu Hip Hop Nie Umarł: Xeroboye na YouTubie
Zainteresowanych innymi badaniami mojego autorstwa zapraszam do lajkowania fanpage'a Twarzowa Beczka. Stały dopływ tekstów rapem trącących gwarantuje nawiązanie przeze mnie współpracy z portalem Hip Hop Nie Umarł. Po upływie dwóch tygodni wszystkie teksty mojego autorstwa z tamtego portalu trafiać będą na Beczkę.
Tekst pojawił się najpierw na portalu Hip Hop Nie Umarł: Xeroboye na YouTubie
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz